Wat zijn de verschijnselen aan voeten en enkels?

– Pijn, roodheid en zwelling van de gewrichten
– stijve armen en benen, vooral in de ochtend
– typerend voor de ‘reumatische voet’ zijn knobbels bij de tenen die daardoor scheefgroeien. Soms gaan ze over elkaar staan met als gevolg het ontstaan van hamertenen, klauwtenen, likdoorns en eeltplekken
– veranderende stand van tenen en voeten
– schoenen passen niet meer goed, lopen gaat moeilijk en is pijnlijk
– intense vermoeidheid

Al deze verschijnselen samen geven het karakteristieke beeld van de ‘reumatische voet’.
De reumatische voet is gevoelig voor ontstekingen. Het is daarom raadzaam om regelmatig je voeten te laten behandelen. Een veranderde stand van de voet kan een ander looppatroon tot gevolg hebben. Vaak gaat dat gepaard met overmatige eeltvorming. De orthopedisch schoentechnicus en de podotherapeut kunnen adviseren over speciaal schoeisel of ortheses. Een zogeheten teenorthese is een prima hulpmiddel om drukplekken op de tenen te voorkomen of te verminderen.
Door reumatoïde artritis kunnen de vetkussentjes onder de bal van je voet dunner worden, en dus pijnlijker. Om de druk onder de voetzool te verminderen is een podotherapeutische zool een uitkomst. Soms heeft een comfortabele sportschoen hetzelfde effect. Ga niet zelf aan de slag met het weghalen van eelt, likdoorns of brokkelige nagels. Behandeling van de reumatische voet moet deskundig gebeuren door een gespecialiseerde pedicure met aantekening ‘Reumatische Voet’.

Veel mensen met beginnende reumatoïde artritis lopen gevaar voor één of meer ontstekingen in de voet. Ook krijgen de voeten vaak een andere vorm. Daarom is het kiezen van de juiste schoenen zo belangrijk. Het gaat er dan vooral om pijn weg te nemen op plekken met de hoogste druk. Schoenen met voldoende ruimte voor de voorvoet zijn het meest comfortabel. Let niet alleen op de juiste lengte en breedte van de schoen. Belangrijk is ook de versteviging van de hiel. Een orthopedisch schoentechnicus kan je adviseren over goed passende schoenen.

Tips:

– kies voor leren schoenen van zacht materiaal met een soepel bovenwerk. Geen sierstiksels en vetersluiting over de wreef
– een verstelbare klittenband op de wreef is handig wanneer je af en toe de druk moet verminderen
– koop altijd ‘s middag schoenen wanneer je voeten wat dikker zijn
– koop schoenen die een halve tot een hele centimeter langer zijn dan de grote teen
– blijf vooral in beweging. Pak als het kan de fiets. Of maak elke dag een wandeling om de spieren in conditie te houden
– draag wollen of katoenen sokken zonder naden die niet knellen
– was je voeten met alkalivrije zeep. Droog goed af tussen de tenen en bij de nagelriemen
– neem bij ontstoken gewrichten een kort warm voetbad. Niet langer dan vijf minuten om de huid niet te week te maken
– knip je nagels recht af, vooral niet te kort om ingegroeide teennagels te voorkomen.