Diabetes en wat betekent dat voor de verzorging van uw voeten?

Mensen die lijden aan suikerziekte (diabetes mellitus) krijgen vaak last van complicaties, waaronder problemen met de gezondheid van hun voeten. Bij specifiek aan diabetes gerelateerde voetklachten spreken we van de term “diabetische voet”.
De diabetische voet kenmerkt zich door diverse complicaties:

Verminderde bloedtoevoer:
een slechte bloedtoevoer naar benen en voeten is een veel voorkomend probleem bij diabetes. Omdat er minder bloed- en zuurstof toevoer plaatsvindt , genezen wondjes aan de voet minder goed.

Uitval van zenuwen:
door beschadiging van zenuwen ten gevolge van diabetes, kan het gevoel in de voeten verminderen of volledig uitvallen. Gevolg: u voelt minder snel de pijn waardoor eerder blaren of wondjes ontstaan, die vervolgens weer moeilijk genezen of gaan infecteren. Ook het tijdig signaleren van veranderingen als overmatige eeltvorming wordt lastiger.

Verandering van de huid:
ten gevolge van zenuwbeschadiging kan de huid erg droog worden, schilferen en kloven gaan vertonen.

Gevoeligheid voor infecties:
patienten met diabetes hebben een verlaagde weerstand en hun voeten zijn hierdoor gevoeliger voor infecties. Hiertoe behoren ook schimmelinfecties en kalknagels.

Vergroeiingen van de voet:
diabetes kan uitval van de kleine voetspieren veroorzaken, met als gevolg standveranderingen van de voet. Door problemen met de suikerstofwisseling kunnen uw voetgewrichten stijf worden en minder goed functioneren. Dit geeft een groter risico op overmatige eeltvorming, dat weer kan leiden tot wondjes onder het eelt. Als gevolg van bovenstaande complicaties, zijn de voeten van mensen met diabetes vaak erg gevoelig.

Wat kunt u zelf doen? (diabetes)
Om te voorkomen dat u in de toekomst problemen krijgt met uw voeten, kunt u als diabetespatient zelf al veel doen:

– Voorkom een droge huid. Smeer uw voeten dagelijks in met een voetcreme die geschikt is voor de diabetische huid.
– Controleer uw voeten dagelijks op veranderingen, beschadigingen of wondjes. Let daarbij ook op kleur, zwelling en kloppen van de aderen. Vergeet bij de inspectie de ruimtes tussen uw tenen niet.
– Doe regelmatig voetgymnastiek en beweeg iedere dag. Dit bevordert de bloedsomloop in uw voeten. Las op tijd een pauze in en loop in kleine stappen.
– Ga nooit zelf met eelt en likdoorns aan de slag. Laat dit aan de professionele zorg van een pedicure over.
– Voorkom wanneer u in bad gaat verbranding van uw huid.
– Gebruik in bed geen kruik of electrische deken. Trek liever wollen sokken aan om uw voeten warm te houden.
– Loop nergens op blote voeten, ook niet aan het strand.
– Draag goed passende, stevige schoenen.
– Controleer uw schoenen op oneffenheden, schurende naden en materiaal in de schoen.
– Draag uw sokken binnenstebuiten, zodat de teennaad uw voeten niet beschadigt. Beter nog: koop speciale sokken zonder naden. (Bronvermelding: Provoet)

> Wat kunt u zelf doen?
> Het kopen van schoenen?